Κάντε TO BHMA προτιμώμενη πηγή
Ομπρέλες, σεζλόνγκ, τραπεζάκια… Οι ιδιωτικές επιχειρήσεις έχουν αλώσει τα τελευταία χρόνια τις ελληνικές παραλίες, περιορίζοντας ουσιαστικά την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών σε μεγάλο μέρος δημόσιων παραλιών. Ιδίως στα νησιά τους καλοκαιρινούς μήνες η κατάσταση είναι ασφυκτική. Οι ομπρελοξαπλώστρες εκτείνονται μέχρι εκεί που σκάει το κύμα, μην επιτρέποντας στους λουομένους να απλώσουν πετσέτα στην άμμο.
Αυτός ήταν ο λόγος που ξεκίνησε, προ τριετίας από την Πάρο, το Κίνημα της Πετσέτας. Μπορεί τα τελευταία δύο χρόνια το Κίνημα να έχει κάπως ατονήσει, όπως παραδέχεται ο υπεύθυνος της περιβαλλοντικής ομάδας του Πολιτιστικού Συλλόγου Πάρου «Αρχίλοχος» Σταύρος Στέλλας, ωστόσο το πρόβλημα υφίσταται, ελλείψει ελέγχων. «Υπάρχουν καταγγελίες από τον Απρίλιο και ενώ έχει ξεκινήσει η σεζόν, ακόμα δεν έχουν ελεγχθεί» αναφέρει.
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει θεσπίσει αυστηρότερους κανόνες για τον αιγιαλό και τις παραλίες. Ωστόσο, κάτοικοι νησιών και παραθαλάσσιων περιοχών υπογραμμίζουν ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει πάντα. «Πρέπει να υπάρχει επαρκής ελεύθερος χώρος για όλους, δεν χρειάζεται να υποχρεώνεις τον πολίτη να πληρώσει για να απολαύσει την ημέρα του στη θάλασσα» αναφέρει η 27χρονη Ολγα, η οποία προτιμά τις μη οργανωμένες παραλίες.
Την ίδια στιγμή, οι αρμόδιες Κτηματικές Υπηρεσίες του Δημοσίου του υπουργείου Οικονομικών επιδίδονται σε αγώνα δρόμου για να προλάβουν να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες και τους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς για την παραχώρηση χιλιάδων τμημάτων αιγιαλού και παραλίας προκειμένου ιδιώτες στη συνέχεια να μπορέσουν να τις αξιοποιήσουν τοποθετώντας ξαπλώστρες, ομπρέλες, καντίνες κ.λπ.
Στις 31 Δεκεμβρίου 2025 έληξαν μαζικά όλες οι συμβάσεις παραχώρησης απλής χρήσης τμήματος αιγιαλού και παραλίας και πλέον μέσα στο 2026 πρέπει να εξεταστούν ταυτόχρονα και από μηδενική βάση όλες οι παραχωρήσεις των προηγούμενων ετών που τις χειρίζονταν μεταξύ άλλων και οι δήμοι κάθε περιοχής. Πλέον η όλη διαδικασία έχει περάσει αποκλειστικά στο υπουργείο Οικονομικών. Οι διαγωνισμοί και οι παραχωρήσεις γίνονται μόνο ηλεκτρονικά με χιλιάδες αιτήσεις να έχουν υποβληθεί και να μην προλαβαίνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες να τις επεξεργαστούν και να τις ολοκληρώσουν έγκαιρα.
Το πρόβλημα που έχει προκύψει και η λύση που αναμένεται να έρθει με την ψήφιση διάταξης που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για τα μέτρα αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης και ενίσχυσης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών έχει να κάνει με την παραχώρηση απλής χρήσης τμήματος αιγιαλού και παραλίας σε όμορη επιχείρηση ή σωματείο χωρίς διαγωνισμό.
Αρκετές από αυτές τις επιχειρήσεις, όπως είναι για παράδειγμα ένα εστιατόριο, μία καφετέρια, ενοικιαζόμενα δωμάτια ή ένα ξενοδοχείο, που δικαιούνται να τοποθετήσουν σε καθορισμένο χώρο στην παραλία μπροστά από την επιχείρησή τους συγκεκριμένο αριθμό ομπρελών, ξαπλώστρες κ.τ.λ., ακόμη δεν έχουν στα χέρια τη σύμβαση παραχώρησης, καθώς δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία από πλευράς κράτους για την υπογραφή της, με αποτέλεσμα αν προχωρήσουν από μόνοι τους στην τοποθέτηση – όπως δικαιούνται – ξαπλωστρών και ομπρελών, να κινδυνεύουν με αυστηρά πρόστιμα στην περίπτωση που κάποιος τούς καταγγείλει. Ερχεται, λοιπόν, τώρα το υπουργείο Οικονομικών και φέρνει προς ψήφιση διάταξη προκειμένου να ρυθμίσει την όλη κατάσταση και να δώσει τη δυνατότητα στις όμορες επιχειρήσεις να στήσουν τις ξαπλώστρες τους ακόμα και αν δεν έχουν στα χέρια τους τη σύμβαση και να μην κινδυνεύσουν με πρόστιμα. Παράλληλα, δίνονται κάποιες διευκολύνσεις και σε επιχειρήσεις που είχαν παλιότερες παραβάσεις ή βρίσκονται σε περιοχές που επλήγησαν από τις πλημμύρες του «Daniel».

